Pozor na podvodníkov, ktorí striehnu na vaše peniaze

Dbáme o vašu bezpečnosť, preto vás upozorňujeme na množiace sa nástrahy podvodníkov, ktorí sa snažia zneužiť súčasnú situáciu. Buďte obozretní a chráňte svoje peniaze i osobné údaje. Neposkytujte žiadne citlivé, prihlasovacie alebo osobné informácie emailom či telefonicky. Návštevy cudzích osôb, ktoré od vás chcú získať tieto údaje, odmietnite.

Čo je to scam? A ako funguje?

Dostali ste už niekedy e-mail, SMS, telefonát od niekoho, kto sa vydával za predstaviteľa banky alebo investičnej firmy a nepozdávalo sa vám to? Žiadali vás, aby ste zadali svoje osobné údaje ako napríklad číslo vášho bankového účtu, PIN kód, heslo alebo akýkoľvek iný citlivý osobný údaj?

Ak niečo vyzerá príliš výhodne, aby to bola pravda, väčšinou to pravda nie je.
Scam je internetový podvod. Podvodník sa, viac či menej úspešne, snaží prezentovať výhodnú ponuku alebo navodiť naliehavú situáciu a chce, aby ste na to reagovali. Niekedy zneužíva známe osobnosti a používa falošné výroky. V dnešných „korona“ dňoch je strach a panika veľmi dobrou živnou pôdou pre takéto aktivity.

Najbežnejšie formy internetových podvodov (scamov):

  • podvodníci lákajú peniaze od ľudí prostredníctvom falošných e-shopov. Aktuálne je dopyt po ochranných pomôckach, takže predávajú ochranné rúška či respirátory, dezinfekciu ale aj ďalší tovar. Po zaplatení vám ale žiadny tovar nedodajú a už sa nehlásia.
  • alebo sa jedná o tzv. phishing. Sú to podvodné e-maily, ktorými sa hackeri snažia získať prístupové heslá k elektronickému bankovníctvu klientov ako aj k číslam ich platobných kariet. Získať citlivé údaje môžu aj pomocou SMS alebo telefonátov.
  • Podvodníci rovnako využívajú falošné webstránky, ktoré vzbudzujú dojem, že ide o skutočnú prihlasovaciu stránku do internetového bankovníctva banky.

Ako sa nestať obeťou?

Obeťou phishingu sa môžete stať jednoducho - zadáte požadované osobné údaje, ako sú napríklad číslo bankového účtu, používateľské meno a heslo, číslo kreditnej karty a útočník tieto údaje zneužije a ukradne vám peniaze z účtu.

Existuje niekoľko otázok, ktoré by ste si mali položiť predtým ako kliknete na link uvedený v e-maile alebo kým zadáte svoje citlivé údaje:

  • Ste zákazníkom banky alebo spoločnosti, ktorá vás oslovuje? Vaša banka vás nikdy neosloví, aby ste jej zaslali citlivé údaje (napr. údaje kreditnej karty alebo prihlasovacie údaje do internet bankingu). Na komunikáciu využite overený spôsob (napr. internet banking alebo call centrum).
  • Skontrolovali ste e-mailovú adresa odosielateľa? E-mailová adresa nikdy nemá preklep v názve spoločnosti alebo v mene (napr. jan.slovak@bamka.sk)
  • Je e-mail napísaný s gramatickými chybami a komplikovaným jazykom, prípadne je príliš osobný? Zvyčajne je text prekladaný automatickými prekladačmi a preto sa vám môže zdať neprirodzený a je s chybami.
  • Má všeobecné oslovenie? Ak áno, znamená to, že útočník vás nepozná.
  • Vytvára pocit naliehavosti? Podvodné správy vás zvyčajne žiadajú odpovedať v určitom krátkom časovom limite, napr. do 24 hodín.

Overte si, či stránka, na ktorú Vás odosielateľ odkazuje obsahuje bezpečnostné znaky:

  • Je samotný názov podvodného webu odlišný od názvu webovej stránky banky alebo stránky Internet bankingu, alebo vás po kliknutí presmeruje na úplne inú stránku?

    Príklad podvodnej stránky:
  • Chýba označenie https v adrese stránky a zelený zámoček?
  • Má stránka platný certifikát?

Čo robiť, keď ste sa stali obeťou scamu?

Okamžite to oznámte vašej finančnej inštitúcii (banke, poisťovni) a podľa toho, aké informácie ste poskytli, okamžite napr. zablokujte platobnú kartu alebo zmeňte prístupové heslá do internet/mobil bankingu, atď. Súčasne odporúčame sa v tejto veci obrátiť aj na políciu.

V prípade, že ste už zaplatili za tovar v podvodnom e-shope a platba už prebehla, aj tak si bezodkladne zablokujte platobnú kartu v banke aby nebola opakovane zneužitá. Vrátenie zaplatenej sumy je zložité. Ak ste platbu realizovali prevodom z vášho účtu, pôjde o komplikovanejší proces, ale banka vynaloží všetko úsilie na vrátenie vašich peňazí. V prípade platby platobnou kartou je to jednoduchšie aj vďaka pravidlám kartových spoločností, ktoré chránia držiteľa platobnej karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby. Zaväzujú obchodníka prijímajúceho platobné karty platbu vrátiť alebo držiteľa platobnej karty odškodniť iným spôsobom.