Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej mince v nominálnej hodnote 10 eur k 900. výročiu zoborských listín

I. cena a realizácia
Mgr. art. Peter Valach

Zoborské listiny - averz                     Zoborské listiny - reverz

 

III. cena
Mgr. art. Patrik Kovačovský

Zoborské listiny - averz                     Zoborské listiny - reverz

Národná banka Slovenska vyhlásila vo februári 2010 verejnú anonymnú súťaž na výtvarný návrh striebornej zberateľskej mince v nominálnej hodnote 10 eur k 900. výročiu zoborských listín, najstarších zachovaných listinných originálov z územia Slovenska. Do súťaže predložilo dvanásť autorov spolu sedemnásť výtvarných prác. Komisia guvernéra NBS na posudzovanie výtvarných návrhov slovenských eurových mincí ich hodnotila v apríli 2010. Odborným poradcom komisie pri výbere výtvarného návrhu na túto mincu bol Dr.h.c. prof. PhDr. Richard Marsina, DrSc., odborník na stredoveké dejiny Slovenska a na archívnictvo.

Na realizáciu bol schválený návrh Mgr. art. Petra Valacha, ktorý v súťaži získal prvú cenu. Komisia pozitívne hodnotila najmä skutočnosť, že návrh zodpovedá požiadavkám z výtvarného i historického hľadiska a zadanú tému vystihol zo všetkých predložených diel najlepšie. Na averze ocenila figurálnu kompozíciu dvoch benediktínskych mníchov s výstižnou modeláciou tvárí i celých postáv, zasadenú do románskej architektúry. Skonštatovala, že písmo prevzaté z prvej zoborskej listiny ako aj pečať kapituly kostola svätého Hypolita zo Zobora na reverze sú čitateľné a sochársky veľmi dobre zvládnuté. Vyzdvihla tiež jasnosť a vyváženosť kompozície.

Druhá cena nebola v súťaži udelená. Tretiu cenu získal Mgr. art. Patrik Kovačovský. Komisiu oslovila zaujímavá modelácia postavy mnícha v kombinácii hladkých a rastrovaných plôch a vhodné použitie písma aj znakov v rámci kompozície na averze. Na reverze ju zaujala negatívna forma písma s ústredným umiestnením pečate. Komisia vyslovila k návrhu dve pripomienky z historického hľadiska: prvok architektúry - zdvojený oblúk sa používal až v neskoršom období a stvárnený mních má františkánsku tonzúru (vyholené miesto na temene hlavy), listiny však spísali benediktíni.